glas leegdrinken of niet? - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu glas leegdrinken of niet? - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu

glas leegdrinken of niet?

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

11 Maart 2011 | Oekraïne, Kiev

Sinds een paar dagen ben ik weer even in Nederland. Genieten van de vriendelijkheid van het winkelpersoneel, de orde overal en de beschaafdheid van de mensen. Misschien bent u nu verbaasd en denkt u; is dat wel hetzelfde Nederland als waar ik in woon? Ja hoor! Dat klopt helemaal.

Ik doe dus vanaf afgelopen woensdag mijn best door het winkelpersoneel te groeten. En vandaag, vrijdag, zie ik zelfs 'prettig weekend' tegen de kassière. Ook probeer ik het personeel aan te kijken. Waarom ik dit doe? Omdat dat hier normaal is. Ik moet me er toe zetten, want ik ben in Oekraïne anders gewend. Maar het voelt goed, moet ik zeggen. Waar, vraagt u nu? In Nederland of in Oekraïne? Nu schrijf ik over mijn verblijf in Nederland, Nederland dus.

Vandaag liep ik in een winkelcentrum en moest ik hoesten. Ik probeerde dit stil te doen en me in te houden. Niemand mag het immers horen, anders krijg ik boze blikken. Wie hoest is ziek, en kan anderen besmetten dus moet je thuis zitten. Even later bedacht ik mij dat dat in Nederland niet geldt. Dus verder uitbundig hoestend door het winkelcentrum gelopen. Niemand keek op of om! Eindelijk, ik kan hoesten en niezen wanneer ik wil. Maar het voel raar... Waarom? Omdat ik het niet meer gewend ben.

Bij het drinken van koffie en thee laat ik tijdens mijn eerste visite het laatste bodempje staan. De thee ziet er helder uit, maar toch vind ik het eng om het glas helemaal leeg te drinken. Je weet immers nooit wat er allemaal op de bodem is gezakt? Ik zie een vreemde blik als ze het theeglas weghaalt. Oeps, ik kan het hier helemaal leegdrinken, tot de laatste druppel toe, zonder bang te zijn zand, ijzer en andere dingen binnen te krijgen.

Zoals u begrijpt ben ik dus op verlof. Het is de bedoeling om uit te rusten van het werk in Oekraïne en contacten in Nederland te onderhouden. Of het werkelijk uitrusten wordt weet ik niet. Zeker met alle cultuurverschillen wordt het soms een beetje een chaos in mijn hoofd...

  • 11 Maart 2011 - 18:29

    Arianne:

    oooooooooooo corine
    wat heerlijk om te lezen! geniet van je tijd in Nederland en daarna weer lekker do domoe!!!

  • 11 Maart 2011 - 19:06

    Evelien:

    He Corinne,
    Wat een verschil he! En wij idd soms mopperen op Nerderland, maar als je het zo bekijkt valt het hier reuze mee!
    Veel plezier in Nederland en succes met uitrusten......Jou kenende is dat wel lastig soms;-) Ik herinner me nog een foto met twee telefoons aan je oor...

    Groetjes Evelien

  • 16 Maart 2011 - 08:31

    Tilia Maas Geesteranus:

    hoi Corine, met een glimlach lees ik je verslag. Herkenbaar. Al ben ik denk ik nog niet zo ingeburgerd als jij - ga letterlijk fluitend (niet altijd figuurlijk) door het leven ook al 'mag dat niet' omdat je dan armoede over jezelf afroept. En niesen doe ik ook nog voluit, haha. Geniet van je verblijf! Tilia

  • 08 April 2011 - 17:02

    Heleen:

    Hoi Corine!

    Hopenlijk ben je nu weer op je oude vertrouwde stek, dus geen gedoe met cultuurverschillen.. of.. moet je weer even wennen?! Hoop dat je bent uitgerust?! en weer aan de slag kunt. Hier in vino ook leuk, weer eens wat anders dan beregowo!
    Goed weekend!

    Groetjes, Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pasen

22 September 2011

Oekraiense begrafenis

20 Mei 2011

in Nederland

25 April 2011

met Pasen in het ziekenhuis

11 Maart 2011

glas leegdrinken of niet?
Corine

Sinds november 1998 woon en werk ik in Oekraine. Wat begon met een jaar, liep uit tot aan de dag van vandaag. In Oekraine doe ik zendings- en humanitair werk door me in te zetten voor weeskinderen, arme gezinnen, doven en iedereen die zo op mijn pad komt.

Actief sinds 16 Jan. 2010
Verslag gelezen: 762
Totaal aantal bezoekers 29917

Voorgaande reizen:

09 November 1998 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: