oogst? - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu oogst? - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu

oogst?

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

04 December 2010 | Oekraïne, Kiev

In Oosteuropese landen, en dus ook OekraÏne, leeft men dicht bij de natuur. Zodra de sneeuw in het voorjaar gesmolten is en er geen vorst meer verwacht wordt, gaan de families het veld op. Iedereen heeft een grote moestuin, of een aantal hectare grond, waarop men alles verbouwd. De kinderen lopen achter de ploegende opa en oma aan, om in de omgespitte gleuven aardappels te poten. Later in het jaar helpen de kinderen de tomatenplantjes vast te zetten aan stokken omte voorkomen dat ze gaan hangen. Tijdens droogte word er gebeden om regen en na een regenbui wordt God ervoor gedankt. Als de aardappelkever opkomt lopen de kinderen met een kommetje langs de aardappels om de kevers te vangen. De mensen zijn afhankelijk van hun oogst, het is immers het voedsel voor van de winter. Tijdens de zomer eet men volop van de lente-uitjes, radijs, paprika en de heerlijke tomaten. Bij elke maaltijd wordt van deze groenten dan ook een overheerlijke salade op tafel gezet. Daarbij moet ik vermelden dat als u geen tomaten lust u eens naar Oekraine moet komen. Dáár zijn pas lekkere tomaten.
En dan komt de oogsttijd. Aardappelen, bieten, uien, wortels, kool. Alles komt van het veld en wordt opgeslagen in de kelders.
In de kerken wordt dankdag gevierd. Er is geen landelijke dankdag zoals in Nederland, maar men viert op een van de zondagen in het najaar dankdag. De zaterdag ervoor versiert de jeugd de kerk. Voorin de kerk wordt een stellage gemaakt van groente, fruit, natuurlijke materialen en brood. Het is altijd een mooi gezicht. Vanuit de omliggende dorpen zijn er gasten tijdens de dienst en er wordt feestelijk uitgepakt. De zondagsschoolkinderen zingen een liedje, de jeugd treedt op, en het oude oma’tje met haar hoofddoekje en dikke brillenglazen zegt met een beverige stem een 9 coupletten lang gedicht uit haar hoofd op. Tijdens de preek wordt de link gelegt tussen de natuurlijke oogst en de geestelijke oogst. Wat heb je geestelijk aan vruchten geplukt? Of heb je kunnen zaaien? Tijdens de dienst zijn er meerdere vrouwen uit de gemeente afwezig. Zij staan in de keuken een maaltijd te bereiden. Buiten, of als men daarover beschikt, in een van de zalen van de kerk, wordt na de dienst dan letterlijk genoten van de oogst en met elkaar een maaltijd gebruikt.

Toen ik klein was zei mijn moeder altijd als we weer op de regen liepen te mopperen: “de boeren zullen er blij mee zijn”. Hier hoeft men dat niet te zeggen, iedereen weet dat de regen belangrijk is voor de gewassen die op de velden staan. Immers een te droge zomer geeft een slechte oogst. En een slechte oogst geeft weinig wintervoorraad.

  • 04 December 2010 - 17:15

    Annemieke & Marieke Willems & Buskens:

    Hee!
    Ik zie nu pas (erg laat) dat je onze buddy wilt zijn!;) Leukleuk!
    Ik heb echt een hele mooie tijd gehad in Oekraine vorige winter. Ivm eind examen jaar nu konden we er niet meer naar toe, maar van de zomer zijn we van plan om weer terug te gaan, om even te kijken hoe het gaat daar:) Wel maar voor een weekje. Wil toch ook meer gebied zien en heb nog niet het idee dat ik alles gezien heb:)
    Heb je gehoord dat we geld ingezameld hebben met kerstpakketen die het personeel van het provinciehuis in Den bosch konden weg geven aan Stichting Timea! Over 1.5 week ongeveer krijgen we te horen hoeveel het opgeleverd heeft:)
    Af en toe lees ik nog de site van de andere 4 (nu 5!) leuk hoor! Zij blijven langer? Want ik dacht dat zij in november wel weer terug zouden zijn! Agja. Daar is het nu ook vast weer tijd voor de saunas! Heerlijk.
    Misschien wel tot van de zomer! Ik zal je updates is gaan lezen:) Groetjes, Marieke

  • 17 December 2010 - 20:37

    Annemieke:

    Hee!

    Ik zie dat je nu ook een blog bij houdt! Erg leuk! ik denk nog elke dag terug aan Oekraine en houd vele sites van hands n feet en Danielle nog bij. Erg leuk om al die verhalen te lezen, er is steeds meer verlangen om terug te gaan! Marieke en ik komen in de zomervakantie zeker terug naar Oekraine! Dus ik hoop jullie dan weer eens te zien! Bij marieke kun je lezen over de inzamelings actie. Er is bijna 4000 euro ingezameld voor stichting timea! Je zult er vast nog wel van horen via Anita. Ik ga je verhalen volgen!

    Groetjes Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pasen

22 September 2011

Oekraiense begrafenis

20 Mei 2011

in Nederland

25 April 2011

met Pasen in het ziekenhuis

11 Maart 2011

glas leegdrinken of niet?
Corine

Sinds november 1998 woon en werk ik in Oekraine. Wat begon met een jaar, liep uit tot aan de dag van vandaag. In Oekraine doe ik zendings- en humanitair werk door me in te zetten voor weeskinderen, arme gezinnen, doven en iedereen die zo op mijn pad komt.

Actief sinds 16 Jan. 2010
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 29946

Voorgaande reizen:

09 November 1998 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: