de klant is.... - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu de klant is.... - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu

de klant is....

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

05 November 2010 | Oekraïne, Kiev

Het bekende gezegde: ‘de klant is koning’ gaat niet overal ter wereld op. In ieder geval niet in Oekraine....

Op een dag besluit ik drie kwartier voor sluitingstijd nog even boodschappen te gaan doen. Terwijl ik een van de paden inloop is er een personeelslid wat tegen me uitvalt: ‘ze je niet dat de vloer nat is?’ ‘Jawel’. ‘Waarom loop je er dan overheen’? ‘Omdat ik boodschappen kom doen’. ‘Die vloer is net gedweild, dus over de paden die nat zijn mag je niet lopen’. ‘Ja maar ik heb iets nodig wat op dat pad ligt’. Het verbazingwekkende antwoord was: ‘dan had je eerder moeten komen, of je komt morgen maar’. Met mij valt niet te sollen dus vroeg: ‘wat zijn de openingstijden?’ Ze noemde de tijd die drie kwartier later zou zijn, waarop ik antwoorde: ‘dan moet u die tijden maar eens aanpassen als u niet wil dat er mensen over de natte vloer lopen’. Ik ben verder gegaan met mijn boodschappen, het personeel sprak hun ongenoegen tegen elkaar uit over deze brutale klant terwijl ik alles kon horen...

De banken gaan om 9 uur open, maar de kans is groot dat je voor half tien niet kan wisselen. Een van de ervaringen die ik ermee heb verliep alsvolgt: ‘ik wil graag 100 EUR wisselen’. ‘Ik heb de koers nog niet binnengekregen van het hoofdkantoor’. ‘O, wanneer krijgt u die?’ ‘Wanneer? (zeer verontwaardigd) Wat dacht je? Die krijg ik binnen als ik die binnen krijg’. ‘Kunt u ook zeggen wanneer dat ongeveer is, gemiddeld?’ Boos: ‘Hoe kan ik dat nou weten? Ze geven dat door als ze het doorgeven’. ‘Ja maar, ik vraag u of u mij een indicatie kan geven. Krijgt u het rond deze tijd binnen, of rond elf uur, of.... ik heb namelijk binnen nu en een kwartier geld nodig’. De reactie die ik kreeg was (weer boos): ‘dat weet ik niet, dan gaat u maar naar een andere bank’.

Als iemand een eigen zaak heeft, is men vaak klantvriendelijker. Alhoewel... Met allerlei verkooptrucs probeert men de koper in Oekraine over te halen om hun spullen te kopen. Het ene (onbekend Chinese) merk is nog beter dan het andere (eveneens onbekend Chinese) merk. En uiteindelijk gaat de koper overstag. Tegen betaling krijg je er zelfs nog garantie bij. Totdat het kapot gaat... ‘Ja maar mevrouw... u weet toch wel dat hier in ‘ons Oekraine ‘ alles van zeer slechte kwaliteit was? Zeker die Chinese spullen. Dan had u maar naar een andere zaak moeten gaan waar ze echte Duitse merken verkopen. Voor deze prijzen kunt u toch wel raden dat het niets is? Voor deze prijs kunt u geen kwaliteit verwachten. U begrijpt toch wel dat u iets slechtst kocht voor zo’n lage prijs?’

’t Is heerlijk om in Nederland te winkelen. Het personeel groet je als je binnenkomt, men is vriendelijk en probeert je als klant het gevoel te geven dat je welkom bent. Nog een paar maanden, dan kan ik er weer even van genieten!!

  • 11 November 2010 - 17:48

    Evelien De Ruiter:

    He Corine!!

    Da´s weer even geleden. Via Hans Gerritsen kreeg ik je site door, erg leuk om te weten wat jij daar nu uitspookt, en een heerlijk verhaal, ik zie het zo voor me haha!!
    Hoe is het verder met de loods, liggen de vloeren er allemaal al in of ben ik dan te optimistisch...;-)Ik hoop dat je je werk een beetje kan doen en dat de "hoge bazen" het je niet al te moeilijk maken!!

    Wie weet tot ziens in de Oek. Of mocht je een keer langs Wageningen rijden kom je maar en bakkie doen.

    Groetjes Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Pasen

22 September 2011

Oekraiense begrafenis

20 Mei 2011

in Nederland

25 April 2011

met Pasen in het ziekenhuis

11 Maart 2011

glas leegdrinken of niet?
Corine

Sinds november 1998 woon en werk ik in Oekraine. Wat begon met een jaar, liep uit tot aan de dag van vandaag. In Oekraine doe ik zendings- en humanitair werk door me in te zetten voor weeskinderen, arme gezinnen, doven en iedereen die zo op mijn pad komt.

Actief sinds 16 Jan. 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 29965

Voorgaande reizen:

09 November 1998 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: