Oekraiense school - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu Oekraiense school - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Corine Kooi - WaarBenJij.nu

Oekraiense school

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

10 Februari 2011 | Oekraïne, Kiev

De zomervakantie in Oekraine is altijd de maanden juni, juli en augustus. Op welke dag dat dan ook valt, 31 mei is de laatste dag. En 1 september is de ‘eerste schoolbel’.

Twee weken voor ‘de eerste schoolbel’ verandert het straatbeeld en de markt. Overal zie je kraampjes tevoorschijn komen. Stapels schriften, pennen, kleurpotloden en schooltassen worden uitgesteld om aan de ‘leerling’ gebracht te worden. Op school krijg je die namelijk niet. De ouders moeten dat allemaal zelf kopen. Ook de werkboeken die bij een vak horen. Het enige wat je van school krijgt om dat jaar te gebruiken zijn de gewonen schoolboeken. In veel gevallen hebben ze niet genoeg en moeten twee of drie kinderen met één boek doen. Naast de kraampjes met schoolspullen worden kraampjes ingericht met grote witte strikken voor in het haar, witte panty’s en lakschoentjes. Voor de jongens hangen heuze kostuums. En dan is daar de dag van ‘de eerste schoolbel’. 1 september. Het lijkt op een echte feestdag. De kinderen gaan naar school toe. Met een bos bloemen voor de juf (waar moet ze 25 bossen kwijt?) staan ze allemaal netjes op het schoolplein opgesteld. Nadat het volkslied geklonken heeft en is meegezongen met het hand op het hart, spreekt de schooldirecteur de kinderen en de ouders toe. Meestal is er nog een bisschop van de Russisch Orthodoxe Kerk bij, die met wierook de kinderen, leraren en personeel zegent en een gebed voorleest. En dan kunnen de lessen beginnen.....

Op school is de competitiestrijd nog aanwezig, en het is het streven van elke ouder dan je kind ‘de perfecte’ leerling wordt en uiteindelijk een ‘rood diploma’ zal krijgen. Allemaal tienen is de bedoeling! Scholen uit de regio hebben regelmatig concoursen en de perfecte leerlingen uit een klas doen daar aan mee. Eerst stedelijk, dan gemeentelijk en provinciaal en uiteindelijk landelijk. Echt eerlijk verloopt dit niet altijd... corruptie is overal aanwezig in Oekraine, zo ook hier. De jury afkopen doe je als Oekraiens ouder graag voor je kind. Zo ook de meester of de juf. Een fles wodka of doos chocola verhoogt je cijfer naar een voldoende. Scholen worden erop afgerekent als er kinderen blijven zitten, waardoor er zelden iemand een klas over moet doen.

En dan is daar 31 mei, de ‘laatste schoolbel’. Op het schoolplein, worden na het volkslied gezongen te hebben de namen genoemd van die leerlingen die 11 klassen hebben afgerond. Op naar het hoger onderwijs, of meteen aan het werk. Tevens worden alle namen genoemd van ‘de perfecte leerlingen’ en van de leerlingen die een concours hebben gewonnen. Het jaar is voorbij. De lange zomervakantie kan beginnen!

• 27 Mei 2012 - 20:14

Liesbeth B:

Ik wist niet dat je blogs bij hield, maar erg interessant om te lezen!!